Thursday, November 11, 2010

KATA-KATA VS TEGURAN SINIS YG MENYAKITKAN HATI

"Kata Diucap, Perasaan Dijaga" Sebuah Buku Keterampilan Komunikasi Berkesan hasil Fauziah Wan Jaafar ni banyak memberi faedah kepada diriku.. Katanya, percakapan kita mencerminkan siapa sebenarnya diri kita. Aku amat bersetuju dengan penyataan yang dikatakan beliau!

Hmm..sekarang hot dengan isu keluaran terbaru Proton, iaitu 'Inspira'. eh2? apa kena mengena pulak ngan aku hah? hu3... ntah.. mungkin teruja nak lihat sendiri model tersebut d depan mata!
lari topik lagi~

"Dan ucaplah kata-kata yang baik kepada manusia" petikan drpd surah Al-Baqarah.

kata-kata yang kita ucapkan kadang2 tanpa kita sedari menyakitkan hati pihak yang mendengar.
sedarkah anda? renung2kanlah...


*************************


Dalam kehidupan seharian aku kat sini, aku nak selitkan beberapa kata-kata/teguran sinis yang
agak sinis la digunakan oleh sekeliling aku ni.

hmm...mana laa tak marah kan, kalau dah banyak kali tegur tapi tak sedar2? hu3... berikut aku senaraikan antara kata2 yang aku gunakan jika terpaksa. tp kadang2 sje2 guna pun ade! ahhak!

SITUASI 1.
Member aku ni memang suka sangat 'pow' makanan kawan2 dia.. Jadi, aku ringkaskanlah cerita,
masa tu aku skali ngan mmber2 aku yang lebih dikenali dengan kumpulan 'pakat hungga' ni makan kat 1 kedai ni (cenderawasih corner). lepas tu, makhluk yg suka sangat 'pow' makanan kitorang ni ada la kat situ.. memang kerja dia, 'pow' orang je..hu3!

yang nakalnya, smua minuman member dia sebat! kalau makanan dia x sampai lagi, dia makan la makanan mmber dia dulu. weyh! serius aku tak kisah kalau skali skala. tp kalau dah tiap2 kali macam 2..korang 'panas' tak? rasa macam nak sumbat2 je ngan selipar korang kn? hu3..

tp d sebabkan aku seorang penyabar, aku 'cool' je.. Kalau mintak dulu bru makan aku x kisah beb. ni x! main sambar je pastu bru mintak izin. adab kita ke 2 hah? hu3..
mber2 aku dah 'frust' gila dah ngan situasi 2! aku pon dengan spontan sound dia :

"weh, memang aku beli makanan ni, beli mnuman ni utk ko sebat, so..x pyh mntak2 k!"

kalau korang kne mcm 2 d khalayak ramai cmne? malu kan? hahaha!!..
selang beberapa hari lepas 2, dia dah tak keluar ngan kitorang.. mungkin sebab dah terasa kot..
hah! tau pun ko sedar ek.. Kadang2 manusia ni kne jgk tegur ngan cara mcmni.. sokong?




SITUASI 2:

Korang nak kuar makan, pastu makhluk2 yang malas ni...diorang akan jalankan r misi..
sedang enak2 anda menikmati makanan, pastu... beratur2 mesej sampai kat korang...
bunyinya lebih kurang mcm ni 'tolong belikan bla...blaa...blaa..bungkuskan..bla..."

korang ok je kn kalau jarang2 berlaku? tapi kalau dah tiap2 hari? haha! Mesti x SYOK kn?
jd, aku ajarkan korang..korang cakap mcm ni je (ataupun msg dia) :

"eh! memang aku keluar nak bungkuskan makanan
untuk ko la..
dah memang tertulis
dalam rutin hidupku utk berkhidmat untukmu"


SITUASI 3

member korang suker sangat mengata kat korang...kutuk korang depan2
...korang jwb cmni k..

"dah memang korang hidup utk kutuk aku...so..kutuk laa...
tapi smpai satu tahap nanti, memang
korang hidup utk kne belasah ngan aku,redha je la ok?"



SITUASI 4

korang membaca blog yang entah apa2 punya isi ntah? lalu korang kutuk2 penulis blog...
maki hamun la...ops...anda la yg sedang baca blog ni kan? hah! meh aku jawab..

"ikut ske aku laa...dh ko memang xde kje sangat...
baca blog ni buat pe? nak ngintip
aktiviti budak2 kelas aku eh?"


huhuhu...sorry...aku gurau je k.. apa2 pun, aku sempoi je..mungkin sebab dah terlalu
BOSAN, aku mengarut kat sini... JANGAN aplikasikan situasi2 ni kat rakan2 anda k!


***MORAL OF DA STORY****
fikir ah sendiri! huhuhu...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment